Πως θα αυξήσουμε το κολλαγόνο στο δέρμα μας

Πως θα αυξήσουμε το κολλαγόνο στο δέρμα μας

Το κολλαγόνο και η χρησιμότητά του απασχολεί ιδιαίτερα τον τομέα της ομορφιάς τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για μια ισχυρή πρωτεΐνη που βρίσκεται στα οστά, στους μύες, στους τένοντες και στο δέρμα του ανθρώπινου σώματος. Είναι το κύριο συστατικό του συνδετικού ιστού. Υπάρχουν τέσσερις κύριοι τύποι κολλαγόνου. Ο Τύπος Ι είναι εκείνος που απαντάται συχνότερα. Για να καταλάβετε τη λειτουργία του, σκεφτείτε το σαν μια “κόλλα “, που βοηθάει στη δημιουργία ισχυρών δομών στους διάφορους ιστούς μας και στα αιμοφόρα αγγεία μας.

Η πρωτεΐνη αυτή έχει έναν σημαντικότατο ρόλο στη διατήρηση της σφριγηλότητας του δέρματός μας και στη μείωση της εμφάνισης των ρυτίδων και της χαλάρωσης, που εμφανίζεται με την πάροδο της ηλικίας. Το καλλαγόνο έχει επίσης μεγάλη σημασία στην υγεία και τη λάμψη των μαλλιών μας.

Περισσότερο κολλαγόνο σημαίνει καλύτερη υγεία;

Γνωρίζουμε ότι το κολλαγόνο παίζει ουσιαστικό ρόλο στη δημιουργία και στην υποστήριξη σημαντικών ιστών μέσα στο σώμα μας, αλλά σε τι ποσότητα το χρειαζόμαστε; Δεδομένου ότι είναι ένα από τα πιο ευεργετικά συστατικά  του δέρματος, των μαλλιών, των νυχιών και των  αρθρώσεών μας, είναι σημαντικό να διατηρήσουμε επαρκή επίπεδα. Άρα, είναι φανερό ότι η κατάλληλη διατροφή συμβάλει στην καλή υγεία των ιστών αυτών. Ειδικότερα για τις γυναίκες, το συμπλήρωμα κολλαγόνου έχει συνδεθεί με την εμφάνιση υγιέστερου δέρματος, μαλλιών και νυχιών, και έχει οφέλη ακόμη και στις παθήσεις του εντέρου, όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου. Η κατανάλωση κολλαγόνου μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση της επίδρασης της αποδόμησης του κολλαγόνου στο δέρμα μας, με αποτέλεσμα την εμφάνιση λιγότερων και πιο επιφανειακών ρυτίδων και λεπτών γραμμών. Εξάλλου, το κολλαγόνο αποκαθιστά την ελαστικότητα και την πυκνότητα του δέρματος, διατηρώντας το ενυδατωμένο και λαμπερό.

Τι επηρεάζει τα επίπεδα κολλαγόνου;

Καθώς μεγαλώνουμε, από την ηλικία των 30 περίπου, η παραγωγή κολλαγόνου στον οργανισμό μας μειώνεται φυσιολογικά, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται σταδιακά απώλεια της ελαστικότητας του δέρματος, γεγονός που οδηγεί στο σχηματισμό ρυτίδων. Με την πάροδο του χρόνου, επηρεάζεται και η ποιότητα του κολλαγόνου που παράγουμε. Αυτό έχει ανάλογες επιπτώσεις και στις αρθρώσεις μας. Άλλοι λόγοι για την απώλεια κολλαγόνου περιλαμβάνουν το κάπνισμα, το οποίο έχει συνδεθεί με χαμηλότερη παραγωγή κολλαγόνου, και την υπερκατανάλωση ζάχαρης και υδατανθράκων, που παρεμβαίνουν στην ικανότητα του κολλαγόνου να επιδιορθώνεται.

Πολλές αλλαγές συμβαίνουν επίσης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, κατά την οποία οι ορμόνες μεταβάλλουν τον μεταβολισμό του κολλαγόνου, κάνοντας το δέρμα πιο ελαστικό. Είναι επομένως απαραίτητο να υποστηρίξουμε την υγεία και την ελαστικότητα του δέρματος κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών, προλαμβάνοντας τις ραγάδες και τη χαλάρωση του δέρματος. Το κολλαγόνο θα βοηθήσει επίσης και την τριχόπτωση ή την αραίωση των μαλλιών την περίοδο της εγκυμοσύνης.

Πώς θα αυξήσουμε το κολλαγόνο μας;

Για τη δημιουργία του κολλαγόνου, το σώμα μας παράγει αρχικά το προκολλαγόνο. Για την παραγωγή του χρειάζονται τα αμινοξέα γλυκίνη και προλίνη, μαζί με βιταμίνη C. Καταναλώνοντας τρόφιμα πλούσια σε αυτά τα θρεπτικά συστατικά, μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας. Δείτε σε ποια τρόφιμα περιέχονται τα συστατικά αυτά.

Προλίνη: ασπράδια αυγού, φύτρο σιταριού, γαλακτοκομικά, μανιτάρια, σπαράγγια

Γλυκίνη: φασόλια, σπανάκι, λάχανο, κουνουπίδι, κολοκύθα, μπανάνα, ακτινίδιο, ζωμός οστών, χοιρινό κρέας, κοτόπουλο, αυγά

Βιταμίνη C: Εσπεριδοειδή, πιπεριές, μούρα

Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μια διατροφή πλούσια σε πρωτεΐνη, ώστε να προσλαμβάνουμε και άλλα αμινοξέα, απαραίτητα για την παραγωγή νέων δομικών πρωτεϊνών.

Η κατανάλωση συμπληρωμάτων είναι μια άλλη μέθοδος ενίσχυσης του κολλαγόνου μας. Τα περισσότερα συμπληρώματα είναι είτε υδρολυμένο κολλαγόνο είτε ζελατίνη, μορφές στις οποίες το κολλαγόνο έχει ήδη διασπαστεί σε πεπτίδια. Έτσι απορροφώνται καλύτερα. Υπάρχουν επίσης επιλογές και για χορτοφάγους και vegan. Εννοείται ότι πάντα είναι καλό να συμβουλευόμαστε τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό μας, πριν χρησιμοποιήσουμε οποιοδήποτε συμπλήρωμα διατροφής.