09 Απρ «Νεφέλες» – ένα πρότυπο Κέντρο Τεχνών και Εικαστικής Θεραπείας
Συνάντησα την Εικαστικό-Εικαστική θεραπεύτρια Λένια Γεωργίου στις «Νεφέλες», το πρότυπο Κέντρο Τεχνών και Εικαστικής Θεραπείας το οποίο έχει δημιουργήσει. Μου μίλησε για εκείνη και για την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα δουλειά της.
-Θα ήθελα αρχικά να μας μιλήσεις για τις σπουδές σου και για τις «Νεφέλες».
Σπούδασα Καλές Τέχνες στο Kingston University of London. Μετά έκανα τη διετή εξειδίκευσή μου στην Εικαστική Θεραπεία στην Academia di Bella Arti di Brera στο Μιλάνο, στην Ιταλία, όπου και εργάστηκα για ένα χρόνο πριν επιστρέψω στην Κύπρο. Με την επιστροφή μου δημιούργησα το πρότυπο Κέντρο Τεχνών και Εικαστικής Θεραπείας «Νεφέλες» στο οποίο προσφέρονται ομάδες εικαστικής θεραπείας για παιδιά και ενήλικες, αισθητηριακές ομάδες μητέρας-βρέφους (6-36 μηνών), μαθήματα χειροτεχνίας για παιδιά, βιωματικά εργαστήρια και γίνονται εκδηλώσεις με άξονα την τέχνη και τα εικαστικά (βιντεοπροβολές, συζητήσεις, σεμινάρια, διαλέξεις, εκθέσεις).
-Πως επέλεξες αυτή την εξειδίκευση;
Κατ’ αρχήν πιστεύω πως η τέχνη είναι ένα φοβερό εργαλείο έκφρασης, που ανέκαθεν αναγνωρίζεται για τις θεραπευτικές της ιδιότητες και που για μένα υπήρξε πάντα ο τρόπος έκφρασης μου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην Αγγλία, στον ελεύθερό μου χρόνο μελετούσα και έτσι ανακάλυψα την εικαστική θεραπεία. Έκανα τη διδακτορική μου έρευνα πάνω σε αυτό το θέμα και έτσι αποφάσισα ότι θέλω να συνεχίσω τις σπουδές μου σε αυτόν τον τομέα.
-Χρειάστηκε να σπουδάσεις και ψυχολογία;
Τα μισά μαθήματα κατά τη διάρκεια της εξειδίκευσής μου ήταν μαθήματα ψυχολογίας-ψυχιατρικής. Χρειάζεται σίγουρα να έχεις γνώσεις ψυχολογίας καθώς και αρκετές ώρες πρακτικής άσκησης.
-Η εικαστική θεραπεία δεν απευθύνεται μόνο στα παιδιά, σωστά;
Πολύ σωστά. Δέν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να έχει κάποιος μια συγκεκριμένη δυσκολία, ιδιαιτερότητα ή «πρόβλημα» για να παρακολουθήσει συνεδρίες εικαστικής θεραπείας. Είναι ένα είδος θεραπείας το οποίο προάγει την συναισθηματική ευεξία και την αυτογνωσία μέσω της αυθόρμητης συμβολικής έκφρασης.
-Συνήθως γίνεται παραπομπή από κάποιον άλλο ειδικό; Πως ένας γονιός ή ενήλικας θα αποφασίσει να έρθει εδώ;
Οι γονείς των παιδιών με ιδιαιτερότητες συνήθως ψάχνουν τις επιλογές που προσφέρονται και μαθαίνουν για την εικαστική θεραπεία αλλά γίνονται και παραπομπές περιστατικών απο συνάδελφους. Βέβαια επειδή η εικαστική θεραπεία, όπως προαναφέραμε, δεν απευθύνεται μόνο σε άτομα με ιδιαιτερότητες, θα πρέπει να γίνει ευρύτερα γνωστό ότι μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ στην ενίσχυση και την καλλιέργεια της φαντασίας, της αυτοπεποίθησης, της ομαδικότητας καθώς και σε πολλά άλλα που τα παιδιά έχουν ανάγκη να κρατήσουν στη ζωή τους. Ειδικά σε μια εποχή που η τεχνολογία τους έχει στερήσει πολλά από αυτά. Για τους ενήλικες η ομάδα είναι ανοιχτή σε όποιον θέλει να έρθει σε επαφή με τον εαυτό του με δημιουργικό και ευχάριστο τρόπο, να πειραματιστεί, να εκφραστεί συμβολικά, να δουλέψει εμπειρίες/βιώματα ή ό,τι άλλο αυτός χρειάζεται. Είναι μια πορεία ανάπτυξης και σχέσης: η οποία προσφέρει την ευκαιρία συνάντησης σε ένα ασφαλές και φιλόξενο περιβάλλον για να αφιερώσει κανείς χώρο και χρόνο για τον εαυτό του!
-Οι συνεδρίες της εικαστικής θεραπείας είναι ομαδικές ή ατομικές;
Μπορούν να γίνουν ατομικές και ομαδικές συναντήσεις, ανάλογα με την περίπτωση. Πάντα γίνεται μια πρώτη συνάντηση ώστε να αξιολογηθούν οι ανάγκες, να τεθούν οι στόχοι που θέλουμε να πετύχουμε και να συμφωνήσουμε απο κοινού συνεργασία.
-Χρησιμοποιείς μόνο χρώματα και ζωγραφική ή και άλλα μέσα σε κάθε συνάντηση;
Επιλέγω να συνδιάζω διάφορες μεθόδους και τεχνικές. Εκτός απο τα εικαστικά μέσα μπορεί να χρησιμοποιηθούν εργαλεία όπως η κίνηση του σώματος, παιχνίδι, ιστοριοπλασία, η λεκτική επικοινωνία ή και λόγια για στοχασμό. Πάντα έχω ένα πρόγραμμα αλλά το τροποποιώ αναλόγως. Τα υλικά και τα μέσα αλλάζουν και προσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες και τα θέλω του κάθε ατόμου/της κάθε ομάδας. Το βασικό είναι ότι για να παρακολουθήσει κανείς συναντήσεις εικαστικής θεραπείας δεν προαπαιτούνται γνώσεις ζωγραφικής. Ο σκοπός είναι να εκφραστεί και όχι να δημιουργήσει ένα όμορφο τελικό αποτέλεσμα. Δεν θα κριθεί γι’αυτό. Σημασία έχει η διαδικασία.
-Η εικαστική θεραπεία μπορεί να συνδυαστεί με άλλου είδους θεραπείες;
Βέβαια. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνδιασμό με άλλες παρεμβάσεις όπως για παράδειγμα παράλληλα με ψυχοθεραπεία ή εργοθεραπεία, κοινωνιολογία ή άλλες θεραπείες μέσω τεχνών όπως χοροθεραπεία. Όμως μπορεί να σταθεί και μόνη της ως μια πολύ αποτελεσματική θεραπεία.
-Ο τρόπος διδασκαλίας στα σχολεία στις μέρες μας δε βοηθάει τα παιδιά να εκφραστούν ελεύθερα. Με ποιους τρόπους βοηθάει σε αυτό η εικαστική θεραπεία;
Μέσω του ελεύθερου παιχνιδιού, της ιστοριοπλασίας, της ζωγραφικής, της κίνησης, παροτρύνουμε τα παιδιά να βάλουν στοιχεία της φαντασίας τους και όχι να παπαγαλίσουν αυτά που μαθαίνουν. Σφυριλατούν έτσι τον χαρακτήρα, την αυτονομία τους και ταυτόχρονα ενισχύουν την φαντασία τους η οποία δυστυχώς σταγγαλίζεται με τον καιρό στα σχολεία.
-Θα ήθελες να μας πεις λίγες πληροφορίες για την ομάδα των μωρών 6 εώς 36 μηνών;
Αυτή είναι μια απο τις αγαπημένες μου ομάδες, γιατί βλέπεις την έκπληξη της ανακάλυψης στα πρόσωπα των μωρών για τα πιο απλά πράγματα. Έιναι ένα ελεύθερο παιχνίδι που όλα τα παιδιά επιδιώκουν και αναζητούν, το οποίο τους επιτρέπει να εξερευνήσουν ελεύθερα και να πειραματιστούν σε ασφαλές περιβάλλον με τον δικό τους τρόπο και στο δικό τους χρόνο, καθοδηγούμενα από τον εαυτό τους και μόνο. Γίνεται ολιστική ανάπτυξη μέσω των αισθήσεων δηλαδή μέσω του παιχνιδιού τα βρέφη έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τον κόσμο, να ρίξουν και να συνδιασουν πράγματα, να σμίξουν χρώματα, άμμο και άλλα φυσικά ή/και βρώσιμα αισθητηριακά υλικά. Είναι λειτουργικές δραστηριότητες οι οποίες βοηθούν στην αισθητηριακή, κινητική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού, ενώ παράλληλα βοηθούν στη δημιουργία σχέσεων με άλλα παιδάκια καθώς και στην ενίσχυση της σχέσης με τον γονέα.
-Τι ονειρεύεσαι για το μέλλον; Πιστεύεις ότι η Κύπρος σε βοηθάει στην πραγματοποίηση των στόχων σου;
Η Κύπρος με βοήθησε να μπορέσω να δημιουργήσω τις «Νεφέλες». Αυτό που θέλω για το μέλλον είναι να γνωρίσει ο κόσμος περισσότερο την εικαστική θεραπεία, να μπορέσω να υλοποιήσω κάποιες εκθέσεις με τα έργα των ατόμων των κέντρων απεξάρτησης και ψυχικών διαταραχών στα οποία εργάζομαι και να διοργανώσω και άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και εργαστήρια, καθώς επίσης να βλέπω τους ενήλικες και τα παιδάκια που παρακολουθούν εικαστική θεραπεία να εξελίσσονται.
-Ετοιμάζετε ένα πολύ ενδιαφέρον βιωματικό εργαστήρι για παιδιά, σωστά;
Πολύ σωστά. Αρχές Απριλίου διοργανώνουμε ένα βιωματικό εργαστήρι για παιδιά 4-7 ετών με τίτλο «Φεγγαρόσκονη», σε συνεργασία με την παιδαγωγό Ρεββέκα Κατσαρή. Το θέμα θα είναι το φεγγάρι, τα χαρακτηριστικά του, οι υφές του, και θα περιλαμβάνει μουσικοκινητικά παιχνίδια στο φεγγάρι, δημιουργία σεληνόλιθων και πολλά άλλα. Περιμένουμε τα παιδάκια για να ζήσουμε μια αξέχαστη εμπειρία στο Φεγγάρι.
-Αισθάνομαι ιδιαίτερα τυχερή που σε γνώρισα και είχα την ευκαιρία να μιλήσω μαζί σου για τη δουλειά σου, κατανοώντας τι σημαίνει εικαστική θεραπεία και ποια είναι τα οφέλη της. Σε ευχαριστώ πολύ!
Να σας ευχαριστήσω με τη σειρά μου για το ενδιαφέρον που δείξατε για την Εικαστική Θεραπεία αλλά και για την όμορφη κουβέντα μας.
Sorry, the comment form is closed at this time.